TP-Sport 
 Rosenmalmsv 20
 13462 Ingarö

070-600 11 21

  monicaspappa@gmail.com

Tomas Peterson

 Bankgiro: 213-7560



Notiser



Hängflyg

Nyfiken på hängflygning?
Hängflygning kan historiskt sett härledas till Otto Lilienthal "den förste flygaren", aktiv i slutet av 1800-talet. Vad beträffar principen var just Lilienthals maskiner typiska hängglidare. Namnet hängglidare härstammar från den flygställning som hängflygaren har när han hängande fritt i en sele under vingen styr med hjälp av tyngdpunktens förskjutning. Med fartvinden direkt i ansiktet är kontakten med naturen omedelbar och du kan verkligen känna att du flyger. Den moderna hängglidaren är resultatet av experiment sedan 60-talet då den ursprungliga hängglidaren togs fram i samband med det amerikanska rymdprogrammet. Avsikten var då att finna metoder för att landa rymdfarkoster. I rymdsammanhang blev vingen ingen succe´men som sportredskap slog den snabbt igenom och därmed var grunden för hängflygning lagd. Dagens moderna hängglidare utvecklades sedan mycket snabbt under 70 och 80 talen och har nu mycket bra prestanda, goda flygegenskaper och hög säkerhet.

Hängflygning är en sport med tidigare helt oanade möjligheter. I början begränsade sig sporten till flygning på låg höjd och korta distanser. Numera är det vanligt med flygtider på flera timmar och höga höjder. Det svenska rekordet är ca: 22 mil. Längsta sträckan från Ålleberg är till Västervik 18 mil. Denna otroliga prestation utfördes av Ållebergsklubbens Peter Isacsson i juli 2001.

Utrustning
Det finns många tillverkare av hängglidare i världen. I Sverige representerar TP-Sport Wills Wing (www.willswing.com) från USA. Kostnaden för en ny hängglidare med sele, räddningsskärm och hjälm ligger mellan 20.000 och 60.000 kr. En bra begagnad utrustning lämplig för nybörjare behöver inte kosta mer än ca: 10-15.000 kr.

Hur kommer man upp i luften?
Det finns två grundprinciper. Springstart, som sker från berg eller backe. Bogsering, då man blir uppdragen av vinsch, bil eller scooter. Man kan även bogseras upp av ett ultralätt flygplan

Utbildning
För att få hängflyglicens måste du vara över 16 år. Utbildningen får dock påbörjas redan vid 15 års ålder. De flesta hängflygklubbar har instruktörer som godkänts av Svenska Hängflygförbundet. Nybörjarutbildningen sker antingen via bogsering eller backglidning. Den inledande utbildningen till "Elevlicens" tar 4-5 dagar. Egen träning och vidareutbildning via höjdflygning och sträckflygning leder till "Pilotlicens" All utbildning till nya kompetenser leds av instruktör.

Flygning
"Hangflygning" och "Termikflygning" är två metoder som du kommer att få prova på i din karriär som hängflygare. Hangflygning kallas den typ av flygning som sker på sådana ställen där vinden pressas uppför ett berg eller en sluttning. Termik består av lokalt uppvärmda luftpaket (termikblåsor) som stiger i den kringliggande kalla luften. Genom att flyga i den stigande varmluften kan man vinna avsevärd höjd (2000-3000m är inte ovanligt i Sverige) och förflytta sig långa sträckor.

Tävling
Tävling är ett bra sätt att vidareutveckla sin förmåga att flyga långt och länge. Den vanligaste tävlingsformen är hastighetsflygning längs en given bana. Banlängden varierar med förhållandena och kan en bra dag vara längre än 100 km. För att visa att den givna banan följts använder man en GPS. GPSen loggar den väg man har flugit och att man har passerat de punkter (brytpunkter) som gällde för aktuellt heat. Den som flyger snabbast vinner. Det tävlas på alla nivåer, från VM ner till klubbklass.

Organisation
Alla hängflygare är anslutna till någon av våra drygt 20 hängflygklubbar. Dessa ingår i Svenska Hängflygförbundet, som i sin tur är anslutet till Svenska Flygsportförbundet (FSF) och Riksidrottsförbundet. Utbildning sker i klubbregi eller i hängflygskolor. Våra instruktörer hjälper dig att finna ett lämpligt alternativ. De flesta kan utan problem lära sig detta flygsätt. Välkommen till den härligaste flygsporten. Fina upplevelser väntar. Mer info hos Stockholms Hängflygklubb.

Uppdaterad 2013-12-06

v 4.5.5
Butik - VäskorButik - VariometrarResorReportage - Röllingen 2003Tandem - Var vi flygerTandemKalenderLänkar - Leverantörer och SkolorGlömt lösenordPriser - ButikResor - DanmarkResor - SpanienButik - BegagnatButik - SelarResor - MexikoLänkarFlygsektorerReportage - Gotland - JungfruklintLogga inButik - Skärmar - AscentLänkar - Klubbar och förbundPriser - Prova-på-lektionerPriser - ServiceButik - TillbehörTandem - UtrustningKurser - StudentKurser - VinschKurser - HangKurser - BergKurser - Pilot 1Kurser - TeorimaterialKurser - TermikReportage - Gotland 2008Reportage - Gotland - BlåhällReportage - Gotland - BläseReportage - Gotland - FlygguideReportage - Gotland - GrogarnshuvudReportage - Gotland - HallshukReportage - Gotland - HuskenReportage - Gotland - HusryggReportage - Gotland - KartvikReportage - Gotland - LusklintReportage - Gotland - RaudklintReportage - Gotland - SaxrivReportage - Gotland - SvarvenSkärmflygOm TP-SportSkärmflygning i Stockholm - Skärmflyg, paramotor, hängflyg, tandem, presentkortButik - Skärmar - UPButik - RadioButik - HängglidareKurser - ParamotorKurser - HängflygButik - Skärmar - SkywalkTandem - Hur vi flygerButikNyheter/notiserButik - PaketParamotorInternt - AnvändarinformationLänkar - VäderKurserTandem - När vi flygerTandem - PresentkortButik - NödskärmarKurser - TandemPriser - KurserButik - Skärmar - ApcoAnnonssidaKurser - Pilot 2Reportage - Gotland - HögklintReportage - Gotland - LergravReportage - Gotland - StavklintHängflygButik - ParamotorerButik - Kläder